Reguli pentru circulatia vehiculelor privind oprirea si stationarea

Se considera oprire imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drumul public, pe o durata de cel mult 5 minute. Peste aceasta durata, imobilizarea se considera stationare. Inainte de oprire este obligatorie  semnalizarea  pe o distanta de cel putin 50 m in localitati si 100 m in afara localitatilor.
Se considera parcare, stationarea vehiculelor în spatii special amenajate sau stabilite si semnalizate corespunzator.

Oprirea obligatorie este impusa de respectarea:

  • indicatorului rutier de oprire;
  • culorii rosii a semaforului;
  • semnalelor politistilor sau altor persoane care dirijeaza circulatia.

Aceasta oprire, oricat dureaza nu se transforma in stationare.

Nu se considera oprire:

  • imobilizarea vehiculului atat timp cat este necesara pentru imbarcarea sau debarcarea unor persoane, dacă prin aceasta manevra nu a fost perturbata circulatia pe drumul public respectiv;
  • imobilizarea autovehiculului avand o masa totala maxima autorizata de pana la 3,5 tone, atat timp cat este necesar pentru operatiunea de distribuire a marfurilor alimentare la unitatile comerciale;
  • pentru autovehiculele care transporta marfuri,  administratorul drumului public impreuna cu autoritatile administratiei publice locale, cu avizul politiei rutiere, vor stabili programe sau intervale orare pe timpul noptii, in care oprirea sau stationarea este permisa pentru distribuirea marfurilor.

Reglementari privind oprirea si stationarea

In localitati vehiculele oprite sau stationate voluntar pe partea carosabila trebuie asezate cat mai aproape de marginea din dreapta a sensului de mers, paralel cu trotuarul sau cu axul drumului, pe un singur rand, daca printr-un mijloc de semnalizare nu se dispune altfel.
Pe drumurile cu sens unic, oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor este permisa si pe partea stanga, daca ramane libera cel putin o banda de circulatie.
In afara localitatilor oprirea sau stationarea voluntara a vehiculelor se face in afara partii carosabile, iar atunci cand nu este posibil, cat mai aproape de marginea din dreapta drumului, paralel cu axul acestuia.

Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor:

  • in zona de actiune a indicatorului “Oprirea interzisa” si a marcajului cu semnificatia de interzicere a opririi;
  • la o distanta mai mica de 50 m de o trecere la nivel cu calea ferata;
  • pe poduri, pe si sub pasaje denivelate, pe viaducte si în tuneluri;
  • in curbe si in alte locuri cu vizibilitate redusa sub 50 m;
  • in locul unde este instalat indicatorul “Trecere pentru pietoni” sau pe marcajele de traversare pentru pietoni ori la mai putin de 25 m inainte si dupa acestea;
  • in intersectii, inclusiv cele cu sens giratoriu, precum si in zona de preselectie unde sunt aplicate marcaje continue, iar in lipsa acestora, la o distanta mai mica de 5 m de coltul intersectiei;
  • la mai putin de 25 m de indicatorul statiei pentru mijloacele de transport public de persoane;
  • in dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabila, daca prin aceasta se stanjeneste circulatia a doua vehicule venind din sensuri opuse, precum si in dreptul marcajului continuu, in cazul in care conducatorii celorlalte vehicule care circula in acelasi sens ar fi obligati, din aceasta cauza, sa treaca peste acest marcaj;
  • pe sectoarele de drum unde este instalat indicatorul cu semnificatia “Depasirea interzisa”;
  • in dreptul unui indicator sau semnal luminos, daca prin aceasta se impiedica observarea lor;
  • pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificatia “Drum ingustat”, “Prioritate pentru circulatia din sens invers” sau “Prioritate fata de circulatia din sens invers”;
  • pe pistele obligatorii pentru pietoni si/sau biciclisti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
  • pe platforma caii ferate sau de tramvai ori in apropierea acestora, daca circulatia vehiculelor pe sine ar putea fi stanjenita sau impiedicata;
  • pe autostrazi, pe drumurile expres si pe cele nationale europene.

Se interzice stationarea voluntara a vehiculelor:

  • in toate cazurile in care este interzisa oprirea voluntara;
  • in zona de actiune a indicatorului cu semnificatia “Stationarea interzisa” si a marcajului cu semnificatia de interzicere a stationarii;
  • pe drumurile publice cu o latime mai mica de 6 m;
  • in dreptul cailor de acces care deservesc proprietatile alaturate drumurilor publice;
  • pe partea carosabila a drumurilor nationale , in cazul in care nu este posibila scoaterea vehiculelor in afara partii carosabile, acestea vor stationa cat mai aproape de marginea drumului;
  • in pante si în rampe;
  • in locul unde este instalat indicatorul cu semnificatia “Stationare alternanta”, in alta zi sau perioada decat cea permisa, sau indicatorul cu semnificatia “Zona de stationare cu durata limitata” peste durata stabilita.
  • se interzice stationarea pe drumurile publice in timpul noptii a tractoarelor, masinilor si utilajelor agricole, remorcilor, vehiculelor cu tractiune animala ori a celor trase sau impinse cu mana;
  • se interzice oprirea sau stationarea pe trotuare. Autoritatea competenta poate permite oprirea sau stationarea, partial sau total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar in lipsa acestuia, numai daca ramane liber cel putin un culoar de minimum 1,5 m latime inspre marginea opusa partii carosabile, pentru circulatia pietonilor;
  • se interzice conducatorului de autovehicul si pasagerilor ca in timpul opririi sau stationarii sa deschida sau sa lase deschise usile acestuia ori sa coboare fara sa se asigure ca nu creeaza un pericol pentru circulatie;
  • conducatorul care stationeaza cu autovehiculul trebuie sa opreasca motorul, sa introduca maneta intr-o treapta de viteza ori in treapta de parcare, sa puna in functiune dispozitivele de franare, de stationare si antifurt si sa incuie usile;
  • conducatorul care stationeaza cu autovehiculul in panta sau in rampa,  trebuie sa bracheze rotile spre trotuar sau spre un obstacol aflat la marginea drumului.

Orice vehicul care stationeaza pe timp de noapte pe partea carosabila a unui drum public, acolo unde stationarea este permisa, trebuie sa fie semnalizat cu anterne de pozitie, daca locul de stationare nu este iluminat.

Acest articol a fost publicat în Circulatia Rutiera, Politisti, Puncte penalizare, Soferi și etichetat cu , , , , , , , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>